דוח שנתי וחשיבותו לעסק שלך – בין אם העסק שלך מוגדר פטור, מורשה או חברה בע"מ, החוק בישראל מחייב אותך להגיש דוח מסודר כל שנה ולהצהיר בו על כל ההכנסות וההוצאות.
אבל מה הערך האמיתי של הדוח הזה וכיצד ניתן להפיק אותו בצורה מסודרת? הנה כל התשובות
דיווח לרשויות המס הוא חלק בלתי נפרד מההתנהלות של כל עובד ועובדת בישראל. עם זאת, הדיווח לרשויות גם עשוי להיות מורכב ולגעת בנקודות שונות כגון מקדמות, ביטול עסקאות, נקודות זיכוי ועוד.
זה כמובן רלוונטי לשכירים ועצמאיים כאחד ותמיד רצוי להיעזר בגורמי מקצוע רלוונטיים על מנת לרכז את כל השאלות תחת קורת גג אחת: בין אם מדובר על יועצי מס, רואי חשבון או עורכי דין.
העניין הוא שיש בכל זאת הבדל משמעותי אחד בין כל נישום בישראל – שכיר לעומת עצמאי. בעוד מי ששכירים בדרך כלל לא צריכים להגיש דוחות ורוב הנהלת החשבונות שלהם מבוצעת על ידי המעסיק, מי שעצמאיים נדרשים להיות בקשר קבוע עם רשויות המס.
מכאן והלאה, אחד הכלים העיקריים שעומדים לצורך ביסוס התקשורת בין בעלי עסקים בישראל לבין מס הכנסה הוא כמובן דוח שנתי.
מהו דוח שנתי?
דוח שנתי למס הכנסה, או בקיצור דוח שנתי, הוא מסמך שמתאר את ההכנסות וההוצאות של בעלי עסקים לשנת המס הרלוונטית. קיימים מקרים שבהם גם כשירים נדרשים להגיש דוח כזה, לכן שווה להתייעץ עם רואה חשבון ולהמשיך לקרוא בשביל להבין במה בדיוק מדובר.
מבחינה טכנית, בעלי עסקים שהם אדם יחיד ולא חברה צריכים להגיש את הדוח אונליין ובאמצעות אתר האינטרנט של רשות המיסים. בנוסף, החוק מחייב אותם להגיש את הדוח באופן ידני למודיעין של פקיד השומה באזור המגורים.
מה עושים עסק קטן או בני זוג?
יש יחידים שנהנים מפטור מהגשת הדוח באופן מקוון, כגון מי שההכנסות שלהם לא עולים על הסכומים המפורטים בתקנות מס הכנסה.
לשם השוואה, יש גם דוח מקוצר שמיועד לבעל עסק קטן שמחזור עסקיו ביחד עם ההכנסות מיגיעה אישית לא עולה על 60 אלף ש"ח. כאן מדובר לדוגמא על עוסק פטור שיכול להגיש דוח שנתי מקוצר במידה והוא עומד ברף ההכנסה גם בלי קשר לתחום העיסוק שלו.
אם מדובר על בני זוג עם משק בית משותף, הם יכולים לבחור מי ייחשב כבן זוג רשום. בכל מקרה, התיק במס הכנסה מתנהל על שם שני בני הזוג – אבל הם בוחרים האם להגיש דוח אחד שכולל את ההכנסות של שניהם או האם להגיש דוחות נפרדים.
יש לציין שהבחירה לא תשפיע על חבות המס, אולם היא כן תחייב התייעצות נוספת עם בעל מקצוע חיצוני.
מתי מגישים דוח שנתי?
דוח שנתי מגישים עד תאריך 30 באפריל בשנה שלאחר תום שנת המס. עם זאת, אפשר להמשיך להתייעץ עם בעלי מקצוע כי עסקים מסוימים רשאים להגיש את הדוח מאוחר יותר.
אז כדי לא להגיש את הדוח מאוחר ולספוג קנסות, רצוי כל הזמן לוודא שמתנהלים נכון מול בעלי מקצוע שמגיעים מהתחום ומכירים אותו.
במידה ולא מצליחים להגיש את הדוח במועד, חשוב לפנות בבקשה מנומקת אל רשות המיסים ואל פקיד השומה בסניף מס הכנסה באזור מיקום העסק כדי לבקש הארכה. את הטיעון המרכזי בבקשה אפשר לנמק עם הסברים, דוגמאות והשוואות למקרים אחרים.
למה חשוב להגיש דוח שנתי?
עד כאן דיברנו על ההיבט הבירוקרטי והטכני של דוח שנתי. אבל מכאן והלאה, חשוב שכל עוסק מורשה ובטח בעלים של חברה בע"מ יבינו כיצד דוח מן הסוג הזה יכול לספק מענה לדרישות ולצרכים שלהם.
הנה למשל כמה יתרונות כלליים של הגשת דוח תקופתי והאופן שבו ניתן לנצל אותם:
- הדוח מאפשר מעקב מסודר אחר הכנסות והוצאות העסק
- באמצעות הדוח ניתן לבסס תקציב לשנת המס הבאה
- דוח מפורט מסייע לניצול נקודות מס או הטבות שעדיין לא מומשו
- הדוח משמש להשוואה בין בתי עסק שונים
במילים אחרות, דוח שנתי הוא כלי שבו בעלי עסקים או שכירים צריכים להשתמש כדי להגדיל את הפעילות המסחרית שלהם. אז חוץ מזה שכל מקרה של אי הגשת הדוח במועד ללא אישור פקיד שומה עלול להיות עבירה פלילית שבצדה קנס ואפילו מאסר, דוח שנתי הוא משהו שגם יכול לשרת את האינטרסים שלנו ולא רק לחרוג מהם.
מהם השלבים של הגשת דוח שנתי?
בשלב הראשון צריך למלא טופס 1301 לפי שנת המס הרלוונטית. את המילוי של הטופס ניתן לבצע באופן מקוון או אחרי שמדפיסים אותו דרך אתר האינטרנט של רשות המיסים.
בשלב הבא מצרפים נספחים ומבצעים את חישוב המס בהתבסס על הנתונים שהוזנו.
לאחר שהמחשב משדר את הנתונים לרשויות המס, נתוני הדוח מעודכנים במרשמים והם מופקים בשני עותקים שמכילים את המידע המלא.
את הפלט מדפיסים כדי לחתום ולהגיש באופן ידני, בצירוף המסמכים והנספחים הנדרשים. כמו כן, חשוב לציין שיש לקבל אישור הגשה על ההעתק השני.
מי יכול להגיש בשמנו דוח?
כל העניין של הגשת הדוח מול בעלי מקצוע מהתחום של ראיית חשבון הוא פשוט מכפי שנהוג לחשוב.
זה נכון שאף עוסק או שכיר לא רוצים לבזבז את הזמן שלהם על מילוי הדוח הזה במקום לעבוד ולגייס עוד לקוחות או להכניס עוד כסף, אבל לא באמת יש להם ברירה.
אז אם כבר מבינים את היתרונות של דוח שנתי וצריכים להגיע לשלב שבו מגישים אותו, חשוב לדעת איך עושים את זה נכון.
בנוסף, לא חייבים לעבור לבד את התהליך של הגשת דוח שנתי.
הגשת הדוח יכולה להתבצע על ידי רואה חשבון ותעלה 600-1,300 ש"ח לכל עוסק, לפי היקף הפעילות.